<>

صفحه قبل 1 ... 6247 6248 6249 صفحه بعد

نوشته شده توسط : رامین اسمعیلی

تاثیر وجود حفرات زیر سطحی بر پاسخ لرزه ای عوارض توپوگرافی شیروانی با استفاده از روش اجزای مرزی

فقدان شناخت كامل از چگونگي اثرات حفره های زیرزميني بر پاسخ لرزه ای عوارض توپوگرافي سطحي ونبود دسترسي به ابزارهای مناسب جهت تحليل دیناميکي این عوارض،خصوصا در حوزه زمان استفاده از روشهای عددی مناسب را جهت حل مساله انتشار امواج را ایجاب مي نمایيد. برآورد پاسخ لرزهای عوارض توپوگرافي به ویژه در حضور حفره های زیرزميني را ایجاب مينماید. در این مقاله با استفاده از روش عددی اجزای مرزی) BEM ( جهت حل مساله انتشار امواج وارزیابي پاسخ لرزهای سطح زمين شيبدار در حضور حفرات زیرزميني و تاثير این عوارض بر تفرق امواج مهاجم قائم فشاری درون صفحه P پرداخته شده است. در این راستا با بيبعد نمودن پارامترهای تاثيرگذار در مساله نظير شعاع حفره، فاصله حفره از نقطه تاج شيب و فاصله حفره از نقطه پایين شيب و زوایای مختلف شيب، به بررسي الگوهای بزرگنمایي در زمين شيبدار پرداخته شده است. نتایج بدست آمده از این تحقيق نشان ميدهند كه وجود حفرههای زیرزميني ميتواند مؤلفه افقي و قائم پاسخ لرزهای سطح زمينهای شيبدار را در مقایسه با حالت بدون حفره، تحت تاثير قرار دهد. اندركنش لرزهای توپوگرافي از نوع شيبدار با حفرات زیر زميني، الگوی تغيير مکانهای متفاوتي از سطح شيبدار بدون حفره ایجاد خواهند نمود و با تغييرات نسبت فاصله حفره به مشخصات هندسي شيب، الگوهای تفرق امواج و به دنبال آن بزرگنمایي آنها تغيير مينماید. با افزایش زاویه شيب شيرواني واقع بر حفره ، بزرگنمایي در سطح شيب نسبت به شيرواني بدون حضور حفره، به ميزان 01 درصد افزایش یافته و با افزایش فاصله حفره از پای شيب در پریودهای بالا، بزرگنمایي تغيير مکان افزایش مي یابد.

کلمات کلیدی:

عوارض توپوگرافی شیب، بزرگنمایی، پاسخ لرزه ای، اجزای مرزی، حفره های زیرزمینی

نویسندگان :

حمید علی الهی (استادیار دانشکده فنی مهندسی،گروه ارشد خاک و پی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، ایران)

بهرام دارابیان (دانشجوی کارشناسی ارشد عمران گرایش خاک و پی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، ایران)

 

دومين كنفرانس ملي مهندسي ژئوتکنيک ایران (1393)

 

 

برای دانلود مقاله به ادامه مطلب بروید

 



:: موضوعات مرتبط: دانلود مقالات فارسی (کنفرانس های داخلی) , مقالات مکانیک سنگی و ژئوتکنیکی , ,
:: برچسب‌ها: دانلود , مقاله , رایگان , عوارض توپوگرافی شیب , بزرگنمایی , پاسخ لرزه ای , اجزای مرزی , حفره های زیرزمینی ,
:: بازدید از این مطلب : 2788
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 تير 1394 | نظرات ()

آدرس:مشهد-خیابان رسالت-رسالت 64-مذهبی5-پلاک 11-شرکت مهندسین مشاور پارسیان سازه گستر کانیار-گروه مهندسی IROCK
شماره تماس:اسمعیلی 09381295869 (تلگرام) - 09157330367 آدرس ایمیل:raminesmaeili68@gmail.com
این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اینماد logo-samandehi لوگوی شرکت لوگوی گروه